Matematica
Dintre toate materialele Montessori, cele pentru Matematică sunt cele mai încântătoare. Acestea sunt frumoase, aspectuoase, şi prin simplitatea lor, extrem de inteligent create. Ele oferă copiilor experienţa senzorială a materiei abstracte care este matematica, dându-le oportunitatea de a-şi însuşi conceptele astfel încât atunci când va veni momentul să lucreze exclusiv cu termeni abstracţi, înţelegerea acestora să fi fost deja realizată.
Înainte de a lucra cu Materialele Matematice, copiii sunt bine pregătiţi. Exerciţiile de viaţă practică le-au oferit posibilitatea de a-şi dezvolta structuri de gândire logică şi secvenţială. Ordinea logică a activităţilor de Viaţă Practică este complementară ordinii matematice implicată de Materialele Senzoriale. Aceste materiale permit copiilor să lucreze cu cantităţi de la 1 la 10 în câteva dimensiuni diferite, iar apoi, prin folosirea Materialelor Matematice, acestora li se atribuie valoarea numerică. Materialele Montessori oferă o un exemplu clar de pregătire indirectă, un principiu ce îşi are bazele în maniera naturalp de a învăţa a copilului. Fiecare piesă a materialului delimitează un singur concept, iar aceste concepte delimitate formează împreună baza pentru pasul următor în dezvoltarea gândirii matematice a copilului. Printre alte aspecte se află şi acela al pregătirii indirecte. În această serie de exerciţii, copiilor le sunt prezentate cele patru operaţii într-o formă concretă. Astfel când fac adunări, scăderi, îmulţiri şi împărţiri, copiii efectiv aduc, împrumută şi schimbă cantităţile implicate. Când le pun laolaltă şi apoi le separă, aceştia percep în mod inconştient jocul numerelor, ceea ce îi pregăteşte, într-o o etapă ulterioară, să exploreze şi să înveţe adunarea, scăderea, îmulţirea şi împărţirea sub formă de tabele printr-o altă serie de exerciţii care din nou, delimitează particularităţile fiecărei operaţiuni. Copiii ajung în acel moment la un nou plan de dezvoltare şi în mod conştient vor căuta să exploreze domeniul matematicii într-o manieră potrivită caracteristicilor vârstei lor. Materialele tranziţionale reprezintă o modalitate de a-i ajuta să funcţioneze în această dimensiune, simbolizând începutul unei piste de decolare de pe care mintea luminată şi dornică de aventură poate porni în a explora limitele necunoscute ale ştiinţelor matematice.